Flexibiliteits training

Hamstrings - 15 minuten

Flexibiliteits training hamstrings - Photo by Elly Fairytale from Pexels
Flexibiliteits training hamstrings - Photo by Elly Fairytale from Pexels

Korte training voor flexibiliteit. We focussen op de hamstrings. Je hebt een mat nodig. Een sjaal of riem of een yoga belt.

Je kunt in 1 maand tijd je flexibiliteit verdubbelen! Het zijn passieve stretches.

 

Voor wie is deze training *geschikt?

Wanneer je stijve hamstrings hebt, wanneer je heupen op slot zitten en je lage rug stijf aanvoelt. Je zit als ware op slot.

 

 

Je probeert met oefeningen zoals YOGA of Fitness oefeningen, sterker te worden, maar het lijkt alsof je er gewoon niet bij komt. Denk aan voorover buigen, waarbij je niet je tenen kunt aanraken (dat hoeft ook niet.) Maar deze beweging ansich voelt al niet lekker. Je voelt je rug opbollen, je benen dien je flink te buigen en je voelt alles aanspannen en trekken. Het voelt alsof je op slot zit. Voor jou is deze flexi training een zeer goede toevoeging aan je training. Met passief stretchen willen we ‘ruimte’ maken in de spieren en het leren ontspannen. Die ontspanning zorgt voor een stressontlading. De eerste keren wanneer je deze flexi training doet, kan het goed zijn dat er emoties loskomen. Dat betekent alleen maar dat er blokkades worden opgeheven. Er wordt ‘ruimte’ gemaakt.

 

NB

We houden de positie een aantal minuten vast en maximaal 5 minuten. MAAR voor beginners is het ten zeerste aangeraden om het minder lang vast te houden dan de teacher doet. Zodat je lichaam er aan kan wennen.

 

Over de training

Dit 1 onderdeel van in totaal 5 flexi trainingen, namelijk: heupen, schouders, rug en polsen/enkels.

 

Hoe lang duren de oefeningen?

We doen 4 oefeningen van een paar minuten waarbij we de houding vasthouden en goed door blijven ademen. (Buik, middenrif, borstkas). Adem in via je neus, terwijl je je keel ontspant. En we ademen uit via ons mond en maken er geluid bij. Hoe lager het geluid, hoe meer je kunt loslaten. Hiermee geven we een seintje aan ons lichaam dat het zich mag ontspannen.

 

Eindontspanning

Na deze 15 minuten flexi training, raad ik je aan om nog even te blijven liggen in savasana (ruglig) voor een rustmoment van 10 tot 15 minuten. Je zult je na deze training ook wat vermoeider voelen maar tegelijk ook heel ontspannen. En drink voldoende water of kruiden thee ivm de afvalstoffen.

 

**Belangrijk!:** geen deelname bij zwangerschap. Bij medische aandoeningen, aub eerst te overleggen met je huisarts/fysio of specialist.

 

Prijs en lestijden

Zoom groepslessen: Woensdagen om 11:30 uur tot 11:50 uur. Prijs per les €5.

 

***VOORDELIGSTE KEUS ***

Maand abonnement ONBEPERKT ZOOM lessen €26!
De ZOOM lessen duren 5 min, 15 min, 20 min of 30 minuten.

Kies uit Pilates Power, Pilates Mindful, Aerial Yoga Relax, Flexibiliteits-les Hamstrings en alle nieuw toe te voegen lessen.